Má Vaše reklamní fotografie špatné barvy?

Dobrá zpráva: problém s barvami lze vždy řešit ke spokojenosti klienta. Je v tom ale víc, než se na první pohled zdá. Ačkoli nejsou všechny výrobky citlivé na barevné podání, barvu by měl řešit každý, kdo využívá vizuální reklamu pro své produkty. Když nedáváte pozor na barvy riskujete, že si ve Vaší restauraci neobjednají, protože jídlo vypadá mdle a namodrale. Nebo riskujete, že se Vám budou objednávky oblečení vracet, protože barva neodpovídá realitě. Dobrá fotografie Vám může pomoci vydělat peníze.

Trochu fyziky

Barva objektu vychází z toho, že na něj dopadá světlo (resp. elektromagnetické záření) o určitých vlnových délkách a potom se z něj odráží v pozměněné podobě. Objekt je na denním světle červený, protože blokuje část viditelného světelného spektra a odráží tu část, kterou naše oko vnímá jako červenou.

Co se ale stane, když na něj nesvítí denní světlo, ale jenom jeho část – například modré světlo? Červený objekt se pak může jevit jako černý, nebo hodně tmavě modrý. Nemůže totiž k našim očím odrazit červenou část viditelného spektra, protože na něj vůbec nedopadlo.

Je tedy jasné, že barva objektu se jeví podle toho, jaké světlo na něj dopadá. Jistě víte, že list papíru vypadá jinak při osvětlení ze žárovky a jinak při osvětlení ze svíčky, kdy se bude jevit mnohem oranžovější. Osvětlení způsobuje významné rozdíly ve vnímané barvě. Nejcitlivější je bílá a nejméně citlivá černá. Vše ostatní je někde mezi.

Co to znamená pro Vaši reklamu

Jako profesionálové jsme Vám schopni dodat prakticky jakkoli upravenou barevnost. Někdy dokonce produkty přebarvujeme do jiných barevných variant, protože je to pro klienta levnější, než do ateliéru přivézt produkt v jiné barvě. Můžeme po technické stránce zajistit maximální barevnou věrnost. Zkalibrujeme profily fotoaparátu přes speciální software a barevné tabulky.

Když to ale pro klienta uděláme a on pak obdrží finální snímky, tak je otevře na nekalibrovaném monitoru. Monitory či displeje mají obvykle barevný nádech, nebo příliš syté barvy. Jas monitoru (většina uživatelů ho má příliš vysoký) rovněž ovlivňuje barvu. Osvětlení místnosti také ovlivňuje, jak se Vám barvy na monitoru jeví.

Klient tedy podá zpětnou vazbu, že se mu barvy nezdají věrné. My je rádi upravíme ke spokojenosti klienta, nic si za to neúčtujeme. Vždy ale zdůrazňujeme, že barvy jsou zrádné. To, co uvidí klient na monitoru, nemusí vůbec odpovídat finálnímu užití. Finálním užitím je například reklamní brožura, nebo banner na internetu (který si spotřebitel prohlíží zase na svém monitoru s jiným barevným profilem).

Abychom mohli zajistit maximální hodnověrnost barev našich fotografií nebo grafiky, tak musíme mít pod kontrolou i podmínky, ve kterých budou promítány nebo ukazovány. To je přirozeně nesmysl. Rozdíly dokonce způsobuje i to, jakou barvu má prostředí, kde je fotografie zobrazena: třeba barevné ladění webových stránek, Instagramu nebo Facebooku. Rozdíl dělá i druh papíru (není bílá jako bílá).

Takovou míru kontroly mají například filmaři, kteří své filmy promítají v kinech, která mají po celém světě přibližně stejné parametry. Nebo to dělávají umělci, kteří ovlivňují osvětlení na svých výstavách. Reklama je ale odlišná: nechodí se za ní do zatemněných místností, ale naopak si hledá spotřebitele v jeho přirozeném prostředí.

Jak to řešit?

Možná propadáte skepsi ohledně toho, že je vůbec možné mít správné barvy reklamních fotografií. Nicméně není to tak horké. V případě produktů, které jsou na barvy extra citlivé, musíte akceptovat fakt, že tato informace není dobře sdělitelná přes internet nebo tiskoviny. Nejlepší je klienta pomocí reklamy dostat na prodejnu a tam mu ukázat reálné vzorky a dále s ním pracovat. Nebo mu zapůjčit barevný vzorkovník, aby se na barvy podíval ve světle, ve kterém bude zakoupený výrobek umístěn.

V případě, že budete spolupracovat s námi, neváhejte tuto problematiku zkonzultovat. Vždy se dá nalézt nejvhodnější řešení pro Vaše potřeby. Pokud například potřebujete fotografie na internet, prohlédneme je i na běžných uživatelských zařízeních a můžeme se domluvit třeba na tom, abychom je dodali ve formě vhodné pro „průměrné uživatele v průměrných světelných podmínkách“.  Naší obecnou zásadou však je, že:

 barevné podání optimalizujeme pro koncové užití.