Fotografie na Facebooku

Potřebujete na Facebook umístit fotografii nebo grafiku? Sociální sítě obrázky uzpůsobují a nemusí respektovat poměr stran, který nejvíce vyhovuje Vašemu účelům (například trvají na horizontální orientaci obrázku, ačkoli Vašemu produktu svědčí vertikální orientace). Nejlepší rozměry a nastavení se velmi často mění, jak se sociální sítě vyvíjejí. Zde naleznete vždy aktuální informace (aktualizováno v září 2017).

Komprese na Facebooku

Způsob, jakým Facebook zpracovává fotografie, není zcela veřejný. Z naší zkušenosti však vyplývá, že obrázky komprimuje (umenšuje jejich kvalitu pro snížení velikosti) a to dost zásadně. Pokud se této kompresi chcete vyhnout, máte smůlu. Provedli jsme testy a Facebook s fotografií pracuje vždy. V případě, že v grafice je text nebo logo, čili potřebujete ostré okraje, tak je údajně lepší zvolit formát souboru PNG. Obecně vzato si však s tímto nemusíte lámat hlavu.

Poměr stran a velikost obrázku jsou ale důležité. Přehledně to vyčtete z naší infografiky. Nepřehlédněte ani finální a stručné doporučení dole.

Závěry:

Při zkoumání vhodných velikostí nám naplno došlo, jak složitě Facebook fotografie zpracovává. Zdaleka zde nejsou uvedeny všechny velikosti náhledů, které Facebook využívá. Pokud Vám nějaký případ schází, nechte nám komentář.

Facebook obrázky zpracovává, i když je nahráváte menší než 100 Kb. Z testů dokonce vyplývá, že obrázek o velikosti 37 Kb zvětší na 46 Kb, protože zřejmě pro určitá rozlišení cílí na konkrétní velikosti. Většina uživatelů internetu údajně stále používá zařízení především v rozlišení 1366 x 768. Facebook umožňuje maximálně rozlišení 2048 na delší okraj.

To běžný uživatel nezobrazí, takže své obrázky klidně dimenzujte na velikost 1200 px a velikost od 300 Kb po 1 Mb. Facebook stejně uplatní kompresi zhruba na 40 Kb.

Jako autor jsem fotograf a proto je pro mě otázka, jak zachovat kvalitu nahrávaných fotografií poměrně důležitá. Facebook fotografie vždy silně znehodnotí a jediným řešením je umisťovat je na externí zdroj (třeba vlastní web), poté na ně sdílet odkaz. To je ale pro běžné sdílení nevhodné.

Pro optimalizací fotografií na Facebook se proto zaměřte především na dostatečné rozlišení (1200 px a více) a vhodný poměr stran (1:1 nebo 2:3).